Pozitif Sınıf Ortamları Öğrenmeyi Kolaylaştırıyor!
Öğrencilerin öğrenmesi ve gelişimi için olumlu bir sınıf ortamı şarttır. Araştırmalar, olumlu bir atmosferin öğrencilerin akademik başarılarını ve benlik saygısını artırdığını gösteriyor. Olumlu bir sınıf ortamı oluşturmak için öğretmen ve öğrencilerin çabası ile olur. Öğrencilerinizin olumlu davranış geliştirmelerine yardımcı olmak ve sınıfınızı olumlu bir öğrenme ortamına dönüştürebilmek için olumlu örnekler belirleyin.
Yöntem 1
Olumlu Bir Örnek Ayarlama
1. Her zaman pozitif olun.
Olumlu bir sınıf atmosferi yaratmada en önemli araç, öğretmenin olumlu bir rol modeli olmasıdır. Olumlu olmak, her zaman mutlu olmak anlamına gelmez. Aksine, olumlu olmak, her meseleye olumlu, yapıcı bir tutum takınmak demektir.
- Öğrencilerinize sabahları gülümseyerek hoş geldiniz demek olumlu olmanın pek çok yolundan biridir.
- Zor sorunlar ortaya çıktığında da olumlu olmalısınız. Örneğin, korkutucu bir haber, hikâye ortaya çıkarsa, öğrencilerin yardımcı olması için yapabilecekleri hakkında konuşun. Ya da hüzünlü olmanın nasıl olduğunu tartışın ve herkesin duygularını sağlıklı bir şekilde ifade etmeleri için ortam oluşturun.
2. İyi sosyal becerileri model olarak alın.
Öğrencileriniz, gösterdiğiniz davranışları taklit eder. Bir öğrenci yanlış yönlendirildiğinde öfke ile tepki gösterirseniz, öğrencileriniz hayal kırıklığına tepki vermenin bunun doğru yol olduğunu düşünecek ve aynı şeyi yapacaktır. Öte yandan, hayal kırıklığı karşısında kendini kontrol ederseniz, öğrencileriniz aynı şeyi yapacaktır.
- Önemli olumlu sosyal beceriler; empati, hoşgörü, sabır ve etkili iletişimdir.
- İyi bir iletişim ve sabrın bir örneği olarak, bir öğrenci dersi kesintiye uğratırsa, öğrenciyi görmezden gelmeyin ve birdenbire öfke ile tepki vermeyin. Bunun yerine, sakin bir şekilde öğrencinin sınıfın zamanına saygı duymasını isteyin. Öğrenci yıkıcı olmaya devam ederse onunla baş başa olabileceğiniz bir ortamda sorunları tartışın ve çözüme kavuşturun.
- Ayrıca, iyi sosyal beceriler sergiledikleri ve davranışlarını sınıfın geri kalanında bir model olarak gösterdikleri zaman onları öğrencileri övün.
3. Güçlü rol modelleri kullanın.
Toplumdaki iyi rol modellerini sınıfınıza entegre edin. Öğrencilerinizin farklı yaşam alanlarındaki rol modeli ne kadar çok olursa, her durum için iyi bir tutumun uygulanabileceğini daha fazla hissederler.
- Örneğin, bir polis memuru ya da itfaiyeciyi topluluktan getirin ve işlerinin zor yönlerine olumlu tutumu ile nasıl yaklaştıklarını tartışmalarını sağlayın.
Yöntem 2
Pozitif Donatı Kullanma
1. Olumlu davranışları kabul edin.
Olumlu davranışlara iyi örnekler veriyorsanız, öğrencileriniz bu davranışları tanımayı ve onları taklit etmeyi öğrenirler. Kabul edilen davranışları öğretin, öğretmez iseniz öğrenciler hangi davranışların isteneceğini bilmeyecektir.
- Bir öğrenci başka bir öğrenciye yardım etmek veya bir çatışmayı barışçıl yollarla çözmek gibi olumlu bir davranış sergilerse, öğrencinin bireysel davranışına dikkat çekerek tüm sınıfın dikkatine sunarak onaylayın.
- Örneğin, bir öğrenci, zorbalığa maruz kalmış bir öğrenciyi desteklemek için adım atarsa, öğrenciyi onaylayın ve "Bu, herkesin daha mutlu ve daha rahat hissetmesine yardımcı olan olumlu davranış türü" diye örnek verin.
2. Olumlu davranışları övün.
Öğrencilerinizin olumlu davranışlarla meşgul oldukları zaman övgüleriniz, basit tanımlamanın ötesinde davranış için olumlu bir destek sağlar. Öğrenciye iyi bir iş yaptıklarını ve sınıfın olumlu bir yönde hareket etmesine yardımcı olduğunu söyleyiniz.
- Etkili olabilmeniz için övgü, özgül, samimi ve kültürel açıdan uygun olmalıdır.
- Örneğin, bir öğrenci iyi bir yazı yazıyorsa, öğrencinin ders materyalini özel olarak kullanmasına övgüde bulunun, övgülerin samimi olduğundan emin olun ve öğrenciye yönelik övgünüz sınıfın önünde kendilerini rahatsız hissettirmesini sağlayınız.
- Çaba ve çıktılara övmek önemlidir. Bir öğrenci bir göreve başlamak için çok uğraşıyorsa, çabalarını övün ve onları denemeye teşvik edin.
3. Negatif takviyeden kaçının.
Negatif takviye, arzu edilen davranışları övmenin aksine istenmeyen davranışları cezalandırmayı içerir. Yalnızca kullanılan olumsuz takviye, öğrenci ve öğretmen arasında kızgınlık ve güvensizlik eğilimi gösterir ve öğrencilerin benlik saygısını düşürür. Mümkün olduğunca negatif takviyenin yerine pozitif takviye yapın.
- Örneğin, beceriksiz bir öğrenciniz varsa, öğrenci kötü davrandığında onu çağırmak yerine iyi davrandığında pozitif takviye tekniklerini kullanmak için bir çaba gösterin.
- Bir öğrenciyi disipline etmeniz gerekiyorsa, bunu yaparken öğrenciyi utandırmaktan özellikle kaçının. Bu, öğrenciye o an kendisi için çok üzüldüğünüzü ve ona bir kişi olarak saygı duyduğunuzu gösterir.
Yöntem 3
Güven inşa etmek
1. Öğrencilerinizi tanıyın.
Öğretmen olarak sizler öğrencileri birey olarak önemsiyorsanız, öğrencileriniz pozitif yönde davranmaya daha eğilimli olacaklar. Öğrencilerinizle ilişkiler kurmak için sınıf öncesi ve sonrası gibi gayri resmi durumlarda kendileriyle etkileşim kurun ve kişisel görüşlerini ve deneyimleri sınıfla paylaşmalarını teşvik eden öğretim yöntemlerini kullanın.
- Örneğin, sınıf öncesi, kapının yanında durun ve öğrencilerin her biri gelince gelenleri adıyla selamlayın. Pazartesi sabahları, hafta sonları yaptıkları eğlenceli şeyleri paylaşmalarını isteyin.
2. Hayatınızı öğrencilerinizle paylaşın.
İlişkiler kurmak iki yönlü bir yoldur. Öğrencilerin hayatlarına ilgi göstermenin yanı sıra, hayatınızın çeşitli yönlerini de öğrencilerinizle paylaşmalısınız. Bu, öğrencilerinizin yalnızca bir otorite figürü olarak değil, sizi bir insan olarak gördükleri gibi hissetmelerine yardımcı olacaktır.
- Hayatınızın ayrıntılarını paylaşmalısınız, ancak aşırı paylaşımı önlemelisiniz. Örneğin, arkadaşlarınızla bir tatilden döndüğünüzde ziyaret ettiğiniz yerlerden bahsedebilir, ancak özel anlarınızı bahsetmekten kaçınmalısınız.
3. Esprili olun.
Mizah, pozitif bir sınıf ortamı oluşturmak için gereklidir. Mizah, öğrencilerinizin sınıfta daha rahat hissetmelerine yardımcı olur. Ders planlarınıza mizah ekleyin ve onu her gün kullanın.
- Derslerinize mizah getirmenin iyi bir yolu her dersin önsözünü bir çizgi filmle yapmaktır.
- Mizahınızı olumlu tuttuğunuzdan emin olun ve alaycılığa maruz kalmamaya dikkat edin.
4. Sınıf toplantıları düzenleyin.
Sınıf toplantıları öğrencilere durumları hakkında aidiyet hissi verir. Öğrencilerin olumlu bir sınıf atmosferi yaratmanın ne anlama geldiğini özgürce tartışabilecekleri haftalık bir toplantı için zaman ayırın.
- Toplantıya "Neden başkalarının kültürlerine saygı duymak önemlidir?" gibi bir tartışma sorusuyla başlayın.
- Tartışmaları denetlemek için yetkili bir öğretmen kullanın. Olumlu, yapıcı tartışmayı teşvik edin.
5. Kuralları öğretmek ve uygulamak.
Öğrencileriniz sınıfta kendilerinden beklenen şeyleri biliyorlarsa daha güvenli, pozitif ve güven duyacaktır.
- Kuralları anlamayı kolaylaştırın. Örneğin, "düzenli bir atmosferi sürdür" diye bir kurala sahip olmak yerine, "öğretmen konuşurken sıranızda kalın" yazan bir kural yazın.
- Öğrencilerinizin kuralları hazırlamasına yardımcı olmaları onlara sınıfa aidiyet ve sorumluluk hissi vermenin iyi bir yoludur.
6. Her öğrenciye sorumluluk verin.
Öğrencileriniz sınıfta sorumluluk taşıyorsa, olumlu bir atmosferi sürdürmek için kişisel olarak daha fazla sorumluluk hissedecektir. Her öğrencinin sınıfın bir yönü için sorumluluğa sahip olduğundan emin olun.
- Örneğin, evcil hayvan besleyen bir sınıfınız varsa, onu beslemekten sorumlu bir öğrenciniz ve kafesin temiz tutulmasından sorumlu bir başka öğrencimiz olabilir.
- Birkaç öğrenciye çok fazla sorumluluk ve diğer öğrencilere çok az sorumluluk vermekten kaçının. Her öğrenci için yeterli sorumluluk verilecek görev yoksa öğrencilerin hangi görevlerden sorumlu olduklarını haftalık olarak döndürün.
7. Sınıfınızı organize edin.
Öğrenciler daha olumlu, üretken ve temiz, organize çevrelere güvenme eğilimindedir. Düzeltmek için her gün birkaç dakikanızı ayırmanız sınıfta olumlu bir ortam sağlamak için uzun bir yol olabilir.
- Malzemeleri kolay bulabileceğiniz etiketli kutularda saklayın. Örneğin, boyama malzemelerinin tamamını mor renkli bir kutuda tutabilir ve tüm inşaat oyuncaklarını sarı bir kutuda tutabilirsiniz.
Öğrencilerinizin sınıfta düzenlemelere yardımcı olmasına izin verin. Bu, onlara kendi çevreleri üzerinde fazladan bir aidiyet hissi verecek ve bunu düzene koymak için sorumluluk hissedeceklerdir.



Yorumlar
Yorum Gönder